Ny praksis for moms på undervisning rammer uddannelsesinstitutionerne 

Brancheorientering til regulerede uddannelsesinstitutioner
December 2025

 

Skattestyrelsen har udgivet en række længe ventede styresignaler, som i høj grad påvirker de aktører, der beskæftiger sig med forskellige typer af undervisning. Læs med og find ud af, hvordan de nye regler påvirker din uddannelsesinstitution.

 

Beierholm-reg-uddannelsesinstitutioner-bruttolønsordninger-ikke-muligt.jpg

Skattestyrelsen har i august 2025 udgivet tre styresignaler vedrørende undervisning i enkeltfag (som sang, dans, musik, og legemsøvelser m.v.), undervisning i aftenskoler, daghøjskoler og folkeuniversiteter og endelig vedrørende faglig erhvervs-/kompetencegivende undervisning. 

Et oprids af reglerne 

Alle ændringerne har at gøre med fortolkningen af reglen omkring undervisning i momslovens § 13, stk. 1, nr. 3. Denne regel fritager skoleundervisning og undervisning på videregående uddannelsesinstitutioner, faglig erhvervsrettet uddannelse og omskoling, samt anden undervisning, der har karakter af skolemæssig eller faglig uddannelse - med undtagelse af kommerciel kursusvirksomhed rettet mod virksomheder og institutioner. 

Undervisningsaktiviteter på aftenskoler, daghøjskoler eller folkeuniversiteter m.v.

Endvidere er der kommet en præcisering af reglerne om undervisning, der varetages af aftenskoler, daghøjskoler eller folkeuniversiteter. Fremover kan sådanne institutioner, hvor udbyderen og undervisningen objektivt set opfylder betingelserne i folkeoplysningsloven for at kunne modtage tilskud, anses for at udbyde momsfri undervisning som et kulturelt tilbud efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 6. Denne præcisering har virkning allerede fra 22. august 2025. 

Det har helt åbenbart været målet for Skattestyrelsen fortsat at fritage aftenskoler, daghøjskoler eller folkeuniversiteter for moms af undervisningsaktiviteter på trods af praksisændringen. Netop derfor har Skattestyrelsen ”fundet plads” til aftenskoler, daghøjskoler og folkeuniversiteter uden for undervisningsfritagelsen, ved som noget nyt at anse de pågældende institutioner for omfattet af momsfritagelsen for kulturelle aktiviteter.

Dette kalder dog på, at aftenskoler, daghøjskoler eller folkeuniversiteter m.v. gennemgår deres aktiviteter med henblik på at efterse, om aktiviteter i alle tilfælde er dækket tilskud fra folkeoplysningsloven. Vi har i flere tilfælde set, at dag- og aftenhøjskoler m.v. har haft aktiviteter der falder uden for folkeoplysningslovens rammer og som fra 1. januar 2026 derfor ikke nødvendigvis længere kan anses for momsfri efter undervisningsfritagelsen. I sådanne tilfælde, vil det hurtigt føre til, at der skal betale moms af de aktiviteter, der ikke er dækket af tilskud omfattet af folkeoplysningsloven. Det er således oplagt at bruge de kommende måneder op til jul på at ”efterse” aktiviteterne i forhold til folkeoplysningslovens rammer, således at der ikke efter 1. januar 2026 findes aktiviteter, hvoraf der fejlagtigt ikke betales moms.   

Undervisning i enkeltfag

Skattestyrelsen har med praksisændringerne meddelt, at momsfritagelsen for skoleundervisning fra 1. januar 2026 ikke længere omfatter specialiseret undervisning i afgrænsede emner – her forstået som enkeltfag - idet undervisningsydelsen i sig selv skal medføre en overførsel af viden og færdigheder vedrørende en bred og varieret mængde af emner, førend at den kan anses for momsfri som skoleundervisning m.v. Det er således en betingelse, at der skal ske en uddybning- og udvikling af denne viden og disse færdigheder hos eleverne, efterhånden som de skrider fremad og specialiserer sig inden for de forskellige dele af skolesystemet.

Undervisning i enkeltfag er derfor pr. 1. januar 2026 ikke længere momsfritaget som skoleundervisning eller undervisning på videregående uddannelsesinstitutioner. Spørgsmålet er herefter om undervisningen i enkeltfag fortsat kan momsfritages som faglig undervisning? I den forbindelse har Skattestyrelsen ændret praksis, således at udbydere af faglig undervisning som enkeltfag kan momsfritages, hvis den pågældende undervisning skal bibringe viden eller færdigheder, der hovedsagelig skal anvendes med henblik på erhvervsaktivitet. Ændringen af retspraksis består reelt kun af en ordlydsændring fra et krav om, at undervisningsaktivitet alene skulle have et erhvervsmæssigt sigte, til at man efter 1. januar 2026 kan nøjes med, at undervisningen hovedsagelig kan bruges til, at eleven/deltageren kan bruge det lærte i en erhvervsaktivitet. Denne ændring kan f.eks. være til gavn for udbydere, der underviser i, hvordan man syr på symaskine - rettet mod kommende designere. Det er således ikke længere diskvalificerende for at undervisningen kan betragtes som momsfri faglig undervisning, at eleven også kan anvende sine nyerhvervede færdigheder til at sy f.eks. en kjole til sig selv. De nye regler skal således forstås på den måde, at når der er tale om enkeltfag, bliver disse momspligtige fra 1. januar 2026 og frem, hvis ikke faget hovedsageligt retter sig mod at blive anvendt med henblik på et erhvervsmæssigt sigte. Skattestyrelsen nævner selv i styresignalet SKM2025.454.SKTST omkring faglig undervisning, at eksempelvis undervisning i fagengelsk som enkeltfag efter en konkret vurdering vil kunne opfylde betingelsen om hovedsageligt at have et erhvervsmæssigt sigte, mens undervisning i engelsk i bred forstand, som i vid udstrækning også kan anvendes privat, må anses for momspligtigt, da der i så fald ikke hovedsageligt er et erhvervsmæssigt sigte. Med dette in mente, bør alle uddannelsesinstitutioner, som udbyder enkeltfag, der ikke åbenbart hovedsageligt har et erhvervsmæssigt sigte, nøje overveje, om der fra 1. januar 2026 og frem skal opkræves moms af deltagerbetalingen for de konkrete enkeltfag. Vi forventer i den forbindelse, at der over de kommende år vil komme en række offentliggjorte bindende svar og afgørelser, hvor grænserne for den nye praksis formes nærmere.    

Momsfritagelse for unge under 30 år 

Kort efter offentliggørelsen af styresignalerne i august 2025 sendte skatteministeren et forslag til ændring af reglerne i høring, som skal fritage al undervisning, hvis den er rettet imod børn og unge til og med 29 år. Eventuel ny lovbestemmelse skal have virkning fra 1. januar 2026 - altså fra samme dag, som den nye praksis, der indskrænker momsfritagelsen for enkeltfagsundervisning, træder i kraft.

Vi forventer at lovforslaget bliver vedtaget og at undervisningsydelser for unge unde 30 år fra 1. januar 2026 fortsat er momsfrie.  

Hvis lovændringen bliver til virkelighed kan uddannelsesinstitutioner komme i den situation, at der udbydes enkeltfag som er momspligtigt for deltagere over 30 år og momsfrit for deltagere under 30 år. Det vil alt andet lige give en række indlysende praktiske problemer for fordeling af moms en de enkelte kurser eller skift mellem momspligtig og momsfrie enkeltfag, altså afhængig af, om der er flere deltagere over eller under 30 år på de pågældende kurser. Der vil i den forbindelse helt sikkert komme en række praktiske tilpasninger hos de berørte uddannelsesinstitutioner ligesom der må formes en ny praksis gennem offentliggjorte bindende svar fra afgørelser i tvivlstilfælde. Vi ved dog fra lovforslagets forarbejder, at hvis der er udarbejdet en undervisningsplan for hele året og en elev er 29 år, når forløbet starter, skal der faktureres uden moms indtil forløbet er afsluttet – også selv eleven fylder 30 år under forløbet. Er der ingen undervisningsplan eller lignende, skal der faktureres uden moms i den periode hvor eleven er under 30 år og med moms i den periode hvor eleven er over 30 år. Dog således forstået, at momsfritagelsen vil udløbe ved udgangen af den betalingsperiode, hvori dagen, hvor eleven fylder 30 år, falder. Man ændrer således ikke i sædvanlig fakturering ved at opdele en faktura i momsfri og momspligt periode – faktureres der månedligt, og flyder en elev 30 år midt i måneden der faktureres for, er hele måneden momsfri.

Mange bliver ramt af ændringerne 

Objektivt set betyder præciseringen, at aftenskolers undervisning fortsat er momsfritaget – blot med den begrundelse, at der er tale om et kulturelt tilbud efter momslovens § 13, stk. 1, nr. 6. Det er imidlertid en skærpelse af reglerne for en god andel af mindre virksomheder m.v., der ikke falder ind under folkeoplysningslovens ”beskyttende vinger”. Sådanne mindre erhvervsdrivende, der f.eks. udbyder kurser i mindfulness eller andre lignende undervisningsydelser rettet mod privatpersoner, har tidligere været omfattet af momsfritagelsen for undervisning, fordi de udbød aftenskolelignende undervisning. Nu hvor enkeltfagsundervisning bliver momspligtig, og aftenskoler, daghøjskoler og folkeuniversiteter m.v. skifter momsfritagelsesbestemmelse til kulturelle aktiviteter, efterlades en del mindre erhvervsdrivende på perronen og må nu opkræve moms af deres kurser. 

Morten Hæstrup Rasmussen

Partner, moms & afgifter