Du skal fintune din forretningsmodel, hvis du vil være Gazelle
Steen Søgaard Rasmussen, der er chef for Beierholm forretningsudvikling, er i daglig kontakt med virksomheder af alle størrelser.
-Agilitet er nøglen til virksomhedernes overlevelse og vækst i en verden, der forandrer sig lynhurtigt. Og coronakrisen viser, hvor hurtigt verden kan forandre sig – og stille helt nye krav til virksomheder.
-Lige nu er de fleste virksomheder dybt mærket af Coronakrisen, som kræver AKUT handling. Men en ting er sikkert: Kriser kommer og går – og du og din virksomhed bør allerede nu begynde at arbejde på at slå det lange sigte til, så virksomheden står bedre rustet til næste gang, en evt. krise måtte indtræffe. Derfor skal du konstant fintune din forretningsmodel, siger Steen Søgaard Rasmussen.
Udnyt de megatrends, der skaber fremtiden
For ham handler det for især mindre og mellemstore virksomheder om at udnytte at deres størrelse og være hurtige til omstilling – og arbejde struktureret med at spotte de megatrends, der kommer til at forme de næste 10 år og sikre, at virksomhedens forretningsmodel er skruet sammen, så virksomheden kan udnytte den udvikling, tidens megatrends skaber.
Umiddelbart har Beierholm spottet tre vitale megatrends, som især mindre og mellemstore virksomheder skal fintune deres forretningsmodeller efter:
Tre vitale megatrends
- Digitalisering og automatisering – i hele virksomheden. Fra administration, produktion, salg og marketing.
- Bæredygtighed – både myndigheder og forbrugere driver en bølge af nye krav frem, som vi kun har set de første dele af nu.
- Connectivity - det er afgørende, at du i en verden, der forandrer sig lynhurtigt, finder dig en plads i en stærk værdikæde sammen med andre virksomheder, for det gør dig mere innovativ og mindre sårbar.
Dygtighed, hårdt arbejde og held... går et stykke af vejen
Steen Søgaard Rasmussen ved godt, at virksomheder i en travl hverdag kan have det svært med ord som ”strategi” og ”forretningsmodel”.
-Jeg har mødt mange rigtig dygtige ejer- og virksomhedsledere, som har skabt de vildeste virksomheder ud fra en ligning: ”Stor dygtighed x Hårdt arbejde x En smule held”. Og det er super fantastisk, når de også på den lange bane er lykkedes. Jeg bliver så glad, når vores kunder lykkes på den måde.
-Men vi andre, der måske er lidt mindre heldige, har desværre ingen anden udvej end at trække i arbejdstøjet og begynde at arbejde struktureret og vedvarende med virksomhedens fremtidige strategi og forretningsmodeller, siger han.
-Og set fra min stol gælder dette især de mindre og mellemstore virksomheder, da deres forretningsmæssige fokus ikke altid har haft så mange forskellige ben at stå på. Coronakrisen har dog tvunget mange virksomheder til at tænke i alternativer, hvilket er en læring vi skal huske og tage med os ind i strategiarbejdet.
Forretningsmodel handler om det samme som da du startede din virksomhed
Når vi anvender ord som strategi og nye forretningsmodeller, møder jeg ofte nogle lidt tomme blikke, og ejerleders første tanke er tit ”Sikke en gang teoretisk …”. Men det varer kun til, vi kommer i gang med at tale om deres virksomhed – og de muligheder, de har.
-Og mange at de virksomhedsejere, som vi hos Beierholm har hjulpet igennem tiden, har faktisk haft stor glæde og fornøjelse af processen. For forretningsudvikling er jo ikke bare teori. Det handler faktisk om, hvorfor du startede din virksomhed – og hvad det er, du brænder for og har hjertet med i, siger Steen Søgaard Rasmussen.
-Der er ikke noget, som er nemt, men min erfaring siger mig, at du med udgangspunkt i nogle relevante værktøjer kombineret med en fornuftig forståelse af tidens trends og den indvirkning, disse trends har på netop din virksomhed, så er du faktisk rigtig godt på vej, siger Steen Søgaard Rasmussen.
De dygtigste har allerede udnyttet coronakrisen til at styrke deres virksomhed
Og Steen Søgaard Rasmussen har også spottet mange eksempler på både mindre og mellemstore og store virksomheder, der har formået at udnytte corona-krisen til at styrke deres virksomheder.
-Hvis man er rigtig dygtig og agil og omstillingsparat, så kan man faktisk komme derhen, hvor man kan udnytte en krise i stedet for at blive slagtet af den. Og det er der faktisk mange der har gjort. Men det er dem, der i forvejen har været optaget af at de skal bevæge sig og fintune deres forretningsmodel hele tiden.
-Der er faktisk mange eksempler. Bare lyt til Børsen Gazelle Podcasts, som vi i Beierholm har medvirket i gennem hele foråret:
- Nordjyske Sackit, der pludselig begynder at sælge deres produkter i samarbejde med andre – og ved siden af deres oprindelige forretning får udviklet en ny forretningsmodel.
- Plantorama, der bliver hårdt ramt, da coronanedlukningen lukker deres butikker – men finder en ny forretning i at sælge planter digitalt og køre dem fysisk ud til kunderne i hele landet.
- Fynske Jorgensen Engineering, der holder gang i salget ved hjælp af virtuelle salgsmøder, hvor man viser produkterne frem for kunder på den anden side af kloden ved hjælp af cameraer.
- Danfoss, der decentraliserer hele den globale organisation, så man hurtigt får lavet lokale eller regionale forsyningskæder, da verdenshandelen går i stå – og på den måde holder gang i alle koncernens fabrikker under coronakrisen i foråret.