ESG i Beierholm
Ud over at Beierholm tilbyder kunderne rådgivning inden for bæredygtighed, har vi også selv intensiveret vores arbejde med egen bæredygtighed. Det gør vi, dels fordi vi ser ind i en fremtid, hvor verden er udfordret på klima, miljø, mental sundhed og en lang række andre områder. Men vi gør det også, fordi det kun er troværdigt at rådgive vores kunder om bæredygtighed, hvis vi også selv opfører os ansvarligt og gør en indsats for at styrke egen bæredygtighed.
Derfor har vi nu udgivet vores anden officielle ESG-rapport. Vores arbejde med ESG indeholder blandt andet væsentlighedsanalyse, rapportering om klimaaftryk samt bæredygtighedsstrategi med efterfølgende målsætninger, indikatorer, handleplaner og god forvaltningsskik.
Politik for bæredygtighed i Beierholm
1. FORMÅL OG BAGGRUND
Politik for bæredygtighed har til formål at danne den overordnede ramme for Beierholms brede arbejde med bæredygtighed i vores værdikæde. Arbejdet med bæredygtighed griber ind i Beierholms organisation på alle niveauer og ledelseslag samt vedrører både interne processer, rapportering samt produkter og kundevendte tiltag.
I tilknytning til Politik for bæredygtighed findes underliggende konkrete bæredygtighedsrelaterede politikker, handlingsplaner og målsætninger.
Som Danmarks største revisions-, outsourcing- og rådgivningsvirksomhed målt på antal kunder er vi bevidste om, at vores virksomhed har og kan have væsentlige indvirkninger på det omkringliggende samfund, kunderne samt ikke mindst vores medarbejdere - både i miljømæssigt, socialt og forretningsmæssigt henseende (ESG – Environment, Social, Governance). Vores aktiviteter kan ligeledes medføre en række finansielle risici og muligheder for Beierholm, som er væsentlig for os at adressere og håndtere.
Vi ønsker at have en nysgerrig, udviklende og løsningsorienteret tilgang til arbejdet med bæredygtighed som netop tager udgangspunkt i de primære centrale aktører i vores værdikæde: partnerne, medarbejderne og kunderne.
2. ANVENDELSESOMRÅDE
Politik for bæredygtighed dækker Beierholm koncernen (herefter ’Beierholm’) bestående af Beierholm Invest P/S, Beierholm Godkendt Revisionspartnerselskab og dennes datterselskaber Beierholm Finansiel Rådgivning og Beierholm Corporate Finance.
Vi ønsker at lade resultaterne fra vores dobbelt væsentlighedsanalyse guide os både omkring de risici vi har ved at drive en forretning, men også den positive indvirkning vi kan udøve både i forhold til miljø og klima, det sociale område samt hvordan vi forvalter vores virksomhed.
Beierholms væsentligste finansielle risici og muligheder er primært knyttet til rollen som ejerledernes sparringspartner, offentlighedens tillidsrepræsentant i udarbejdelse af retvisende regnskaber samt at være en ordentlig og ansvarlig arbejdsgiver. Vores bæredygtighedsstrategi og tilknyttede handlinger og mål skal i al væsentlighed bygge på disse hovedemner.
Bæredygtighed for Beierholm er vores konkrete handlinger for at vedholde et afbalanceret forhold mellem en fortsat økonomisk bæredygtig forvaltning af vores virksomhed samtidigt med vores miljø- og klimapåvirkning reduceres, og vi højner vores sociale ansvar overfor egne medarbejdere og samfundet omkring os. Handlingerne konkretiseres ved at integrere miljømæssige, sociale og økonomiske hensyn i vores strategier og forretningsprocesser.
Når vi anvender ordene bæredygtighed og ESG, tager vi udgangspunkt i Erhvervsstyrelsens Virksomhedsguides definition: ”ESG er en måde at strukturere arbejdet med bæredygtighed på”. Bæredygtighed betragter vi således som det overordnede emne for vores arbejde (med bæredygtighed), og ESG som strukturen, processerne og rapporteringen for arbejdet.
3. BEIERHOLMS BÆREDYGTIGE VISION
Beierholms bæredygtige vision er at være bedst til mennesker – både kunder og medarbejdere.
Visionen er ledestjernen for det arbejde og den indsats enhver medarbejder og partner i Beierholm skal stræbe mod.
Arbejdet med bæredygtighed tager udgangspunkt i Beierholms værdigrundlag, hvor vi i enhver henseende stræber efter at være:
- Proaktive og løsningsorienterede
- Nærværende og i øjenhøjde
- Troværdige og ansvarlige.
Beierholm ønsker at fremme bæredygtighed i alle aspekter af sin forretning ved fokus på at minimere miljøpåvirkningen, fremme social ansvarlighed og sikre økonomisk bæredygtighed.
4. MILJØ OG KLIMA (E)
Beierholm er en virksomhed, der hovedsageligt beskæftiger sig med viden og service igennem revision, regnskab, outsourcing og rådgivning. Derfor er vores indvirken på det sociale område og ansvarlig ledelse større end vores indvirken på miljøet og klimaet. Ikke desto mindre vil vi tage ansvar for at passe på miljø og klima.
Vi ønsker at sætte mindst muligt aftryk på miljø og klimaet via fokus på reduktion af vores emission af klimagasser samt sikre ansvarlig brug af ressourcer.
Gennem rådgivning, sparring og vores ydelser ønsker vi at bidrage til vores kunders fokus på bæredygtig omstilling af deres virksomheder.
5. SOCIAL BÆREDYGTIGHED (S)
Som ansvarlig virksomhed ser vi respekt for menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder som en helt naturlig forudsætning for at drive en seriøs revisions-, outsourcing- og rådgivningsvirksomhed. Respekt for mennesket og dens rettigheder er således et naturligt element i vores vision om at være bedst til mennesker, og vi skelner således ikke til køn, alder, etnicitet, seksualitet, religion mv.
Vores medarbejdere
Medarbejderne er Beierholms vigtigste ressource, hvorfor vi vil skabe betingelser, som i et inspirerende miljø giver den enkelte medarbejder mulighed for at udvikle sig både menneskeligt og fagligt samtidigt med et liv i balance.
Vi ønsker at
- være en attraktiv virksomhed for vores medarbejdere
- betyde noget for vores medarbejdere.
Vi ønsker også at være de bedste i branchen til at skabe rammer for balance mellem privat- og arbejdsliv for os alle. Konceptet ”Et liv i balance” skal sikre alle i Beierholm – medarbejdere som partnere - de bedste forudsætninger for at få en hverdag, som lever op til vores individuelle ønsker om balance og berører følgende områder:
- Arbejdstid
- Ferie og frihed
- Barsel
- Hybridarbejde
- Seniorvilkår.
Vores kunder
Vores kundeportefølje er et spejl af samfundet, hvor kunderne er på forskellige stadier og har forskellige behov til deres positionering i forhold til bæredygtighed og ESG-rapportering.
Vores adgang til kvalitets-information inden for alle vores tilknyttede fagområder ønsker vi at dele og give videre til kunder, potentielle kunder og andre interessenter. Beierholm vil være aktiv i fagligt arbejde primært via brancheforeningen ’FSR – danske revisorer’ til gavn for både medarbejdere og kunder.
Beierholms ydelser skal afspejle kundernes behov alt efter, hvor kunderne forretningsmæssigt befinder sig. Vi vil tilbyde:
- matchende revisions-, outsourcing- og rådgivningsydelser på kundernes forskellige modenhedstrin, virksomhedstype og -klasse
- sparring med ejerlederne og deres virksomhed omkring konkrete bæredygtighedsstrategier, som understøtter, at kunderne fortsat har fremadrettede levedygtige virksomheder.
- relevant information om ESG og bæredygtighed via nyhedsbreve, sociale medier, undervisning, foredrag og virksomhedsarrangementer.
Samfundet omkring os
Vores ansvar stopper ikke ved vores interne praksis og kundehåndtering, men strækker sig ud til samfundet omkring os. Vi ønsker at bidrage socialt og økonomisk til de lokalsamfund, som vores kontorer er en del af via donationer og sponsorater, støtte til iværksætteri samt videregivelse af viden til landets uddannelsesinstitutioner.
6. ANSVARLIG LEDELSE (G)
Beierholm anser sin evne til at udvise ansvarlig ledelse afgørende for, at vi kan drive en bæredygtig virksomhed som understøtter vores vækststrategi, opretholdelse af et godt omdømme samt vores vision om at være bedst til mennesker. Vi værdsætter og værner om vores omdømme som en økonomisk retskaffen og pålidelig virksomhed. Vores samfundsmæssige rolle tager vi således meget alvorligt. Beierholms ydelser har derfor til formål at sikre, at regnskaber og anden rapportering ikke indeholder væsentlige fejlinformationer.
Vores medarbejdere, partnere, kunder og øvrige interessenter skal have tillid til, at Beierholm leder en bæredygtig og ansvarsbevidst virksomhed, både økonomisk, menneskeligt, kvalitetsmæssigt.
Vi vil have en sund virksomhedskultur som muliggør eksekveringen af vores strategi om at være Bedst til SMV og at være en attraktiv arbejdsplads. Virksomhedskulturen samt forretningsprocesser og systemer båret af kontroller, opfølgning og rapportering skal sikre den nødvendige kvalitet og tillid.
Beierholm tilskynder, at partnere og medarbejdere i Beierholm samt eksterne parter har mulighed for at rapportere om og give udtryk for kritisable eller bekymrende forhold.
Beierholm har nultolerance overfor korruption og bestikkelse både i egen virksomhed og blandt samarbejdspartnere. Det er vigtigt, at samfundet har tillid til vores måde at drive forretning på.
7. ANSVAR, OVERVÅGNING OG OPFØLGNING
Arbejdet med bæredygtighed i Beierholm og de identificerede væsentlige områder er forankret på tværs af Beierholm både organisatorisk horisontalt og vertikalt.
- Partnerforsamlingen er øverst myndighed i bæredygtighedsrelaterede forhold på lige fod med den finansielle rapportering. Partnerforsamlingen godkender ESG-rapportering og Politik for bæredygtighed.
- Bestyrelsen holder tilsyn med direktionens varetagelse af Politik for bæredygtighed Direktionen har det daglige ansvar for at sikre bæredygtighed i Beierholm med udgangspunkt i Politik for bæredygtighed.
- Styregruppen for Bæredygtighed har ansvaret for at rådgive Økonomiafdelingen i udarbejdelse af ESG-rapporteringen og direktionen samt tværorganisatorisk at videndele, koordinere indsatser, samt drøfte konkrete bæredygtighedsindsatser eventuelt i samråd med sektionerne og SU.
- Basisorganisationen bestående af fælles- og rådgivningsfunktioner samt sektionerne og SU har ansvaret for udvikling, implementere og drifte indsatser i Politik for bæredygtighed og afledte bæredygtighedsindsatser.
Økonomiafdelingen har ansvaret for Beierholms interne ESG-rapportering samt facilitering af Styregruppen for Bæredygtighed. Styregruppe for Bæredygtighed består af Direktionen samt ledende medarbejdere og partnere fra udvalgte fælles- og rådgivningsfunktioner.
Beierholms direktion er ansvarlig for udarbejdelse og ajourføring af politikken for bæredygtighed, som efter behov løbende ajourføres, så den til enhver tid er tilpasset de forventninger, som naturligt stilles til Beierholm som revisions-, outsourcing- og rådgivningsvirksomhed.












Anerkendelser
Nogle af de bedste rammer i Danmark og Europa
Hos Beierholm sætter vi en ære i at skabe et fagligt kompetent og professionelt miljø, hvor medarbejderne kan udvikle sig. Men vi har også fokus på, at medarbejderne trives på det menneskelige plan. Derfor er vi stolte af, at vi flere gange har opnået topplaceringer i undersøgelser af medarbejdertilfredshed foretaget af Great Place to Work Institute® for virksomheder over 500 medarbejdere.
Vi mener, at glade medarbejdere er nøglen til tilfredse kunder. Det er en strategi, der viser sig sort på hvidt. Her ser du nogle af de seneste anerkendelser.
2024
Danmarks Bedste Arbejdspladser - Great Place to Work®. Kåret som nr. 4 i kategorien store virksomheder (>500 ansatte).
Nominering til specialpris - Great Place to Work®: Danmarks Bedste Arbejdsplads for unge under 25.

2023
Danmarks Bedste Arbejdspladser - Great Place to Work®. Kåret som nr. 4 i kategorien store virksomheder (>500 ansatte).

2022
Danmarks Bedste Arbejdspladser - Great Place to Work®. Kåret som nr. 4 i kategorien store virksomheder (>500 ansatte).

2021
Danmarks Bedste Arbejdspladser - Great Place to Work®. Kåret som nr. 4 i kategorien store virksomheder (>500 ansatte).
For andet år i træk vinder af specialpris - Great Place to Work®: Danmarks Bedste Arbejdsplads for unge under 25.
Kåret som en af Europas bedste arbejdspladser.


2020
Da vi tilbage i november 2019 blev kåret blandt Danmarks Bedste Arbejdspladser®, var det nok de færreste, der havde forestillet sig, at vi skulle komme til at vente næsten halvandet år på den næste offentliggørelse. 2020 blev året, hvor der ikke blev uddelt priser, selvom det var året, hvor vi mere end nogensinde blev testet både bogstaveligt og i overført betydning.
2019
Danmarks Bedste Arbejdspladser - Great Place to Work®. Kåret som nr. 4 i kategorien store virksomheder (>500 ansatte).

Vinder af specialpris - Great Place to Work®: Danmarks Bedste Arbejdsplads for unge under 25.

Af Great Place to Work Institute® kåret som Europas 3. bedste arbejdsplads i kategorien store virksomheder (>500 ansatte).

Stor kundetilfredshed og loyalitet
I en brancheanalyse fra det anerkendte Aalund Business Research viser “Revisionsbarometret” stor tilfredshed fra kundernes side. Beierholm oplever stabil, høj kundeloyalitet som belønning for en usædvanlig høj tilfredshed blandt kunderne.
Kunderne vurderer Beierholms rene revisionsydelse som den bedste i branchen. En stor del af kunderne anvender Beierholm til andre services end den rene revisionsydelse, hvor kunderne bl.a. vurderer Beierholms skatterådgivning helt i top.
Fremtidsorienteret forretningsmodel
Resultatet af analysen styrker vores tro på, at vi er på rette vej, og at medarbejderne har fastholdt fokus på at hjælpe kunderne med at skabe udvikling, forenkling og overblik.
