Hjemmekontor

Sådan får du fradrag for dit hjemmekontor

For mange iværksættere giver det god mening at indrette et arbejdsværelse i privaten. Det er praktisk, billigt og ikke mindst nemt. Eller er det? Ønsker du fradrag for nogle af de udgifter, du har i relation til dit hjemmekontor, er det nemlig lettere sagt end gjort. Få overblikket her.

1. Hjemmekontoret skal være særligt indrettet som et sted, hvor man arbejder og kan derved ikke bruges til private formål.

Værelset skal have en så speciel indretning, at det ikke længere kan betragtes som et almindeligt opholdsrum i boligen.

Det kan for eksempel være, at værelset er indrettet som værksted med specialværktøj, særlige møbler, musikinstrumenter eller lign. Og så må der ikke være nogen antydninger af, at det kan bruges til private formål. Det kan således ikke være et gennemgangsværelse i boligen.

Ud over selve indretningen kan adgangsforholdene til værelset også have betydning, idet en selvstændig indgang til værelset udefra vil være en yderligere indikation af, at værelset er adskilt fra boligens almindelige opholdsrum. Det kunne eksempelvis være en kælder.

    Beierholm - kop og laptop i grønt miljø.jpg

     

    2. Hjemmekontoret bliver i væsentlig grad anvendt inden for normal arbejdstid.

    Værelset skal ligeledes være anvendt inden for normal arbejdstid. Modtager du eksempelvis patienter eller klienter til behandling 8 timer dagligt vil der umiddelbart være tale om, at du udfører dit hovederhverv herfra og værelset derved bliver anvendt i væsentlig grad.

    Det betyder samtidig, at har du en anden virksomhedsadresse vil det være svært at gøre krav på fradrag, da hovedvægten af arbejdstiden umiddelbart vil anses for at foregå her og ikke i hjemmekontoret. Alternativt skal virksomheden have en karakter, eksempelvis at virksomhedsadressen blot er et lager, der gør det nødvendigt at have hjemmekontoret.

     

    Hvad kan du trække fra?

    Sædvanligvis beregnes fradraget ud fra, hvor meget arbejdsværelset arealmæssigt udgør i forhold til resten af boligen. Udgør hjemmekontoret 10% af boligens areal, kan du opnå fradrag for 10% af de omkostninger, der har været til el og varme. Ved opgørelse af andel kan der være behov for at tage hensyn til, om der er tale om kælderrum eller loft med lavere værdi.

    Der skal foretages en konkret vurdering. Eksempelvis er vand kun fradragsberettiget, hvis du bruger vand i forbindelse med driften af virksomheden. Det kunne for eksempel være, hvis en del af boligen er særligt indrettet som frisørsalon.

    Du kan også få fradrag for andre udgifter såsom ejendomsværdiskat og ejendomsskat. 

    Lejer du boligen, vil der være fradrag for en andel af huslejen.

    To grundregler

    Grundlæggende er der to regler, du skal leve op til, for at dit hjemmekontor kan være fradragsberettiget:

    1. Hjemmekontoret skal være særligt indrettet som et sted, hvor man arbejder og kan derved ikke bruges til private formål
    2. Hjemmekontoret bliver i væsentlig grad anvendt inden for normal arbejdstid

     

    Opsummering

    Du har størst mulighed for at kunne få fradrag for dit hjemmekontor, hvis:

    • Arbejdsværelset er nødvendigt for at kunne drive virksomheden
    • Arbejdsværelset er indrettet med særligt udstyr og møbler, der gør, at det ikke kan anvendes som almindeligt opholdsrum
    • Arbejdsværelset er adskilt fra boligen og har selvstændig indgang
    • Arbejdsværelset anvendes som hovedarbejdssted inden for normal arbejdstid

    Tag din revisor med på råd

    Selvom det kan være fristende selv at opgøre et fradrag og trække det fra på selvangivelsen, så anbefaler vi, at du tager en revisor med på råd først. Det skyldes ikke mindst, at din mulighed for at opnå fradrag beror på en samlet vurdering af forholdene. Din revisor kan give dig overblik over, hvad du skal være opmærksom i forhold til din konkrete virksomhed og dermed større tryghed for, at du har handlet korrekt.

    Beierholm - kvind og mand på kontoret

    Nyheder om skat, moms og afgifter