Hos Guldsmeden Hotels er bæredygtighed en naturlig del af forretningen
For 25 år siden slog værtsparret Sandra og Marc Weinert dørene op til deres første hotel i Guldsmedgade, Aarhus. Parret har siden åbnet en række hoteller i både ind- og udland og driver i dag hotelkæden Guldsmeden Hotels. Gennem alle år har arbejdet med bæredygtighed været en hel naturlig del af forretningen, hvor dedikationen til at minimere hotellernes miljøpåvirkning og til at fremme ansvarlige valg i driften, altid har eksisteret. Med et ønske om at kunne fremvise deres arbejde med bæredygtighed og samtidig skabe en baseline for fremtidig udvikling, har Beierholm Bæredygtighed rådgivet hotelkæden i forbindelse med deres første ESG-rapport.
Synliggørelse giver konkurrencefordele
Guldsmeden hotels har i foråret 2025 offentliggjort deres første ESG-rapport. Arbejdet med bæredygtighed har været en integreret del af hotelkædens måde at drive forretning på siden begyndelsen. Hotelkædens Sustainability and Communication Manager, Kirsten Aggersborg, fremhæver muligheden for at synliggøre virksomhedens bæredygtighedsarbejde, som en af de vigtigste årsager til, at hotelkæden er begyndt at rapportere på emnet.
”Vi er endnu ikke selv underlagt lovmæssige krav om bæredygtighedsrapportering, men vi har haft et stort ønske om at synliggøre vores arbejde og har samtidigt set de konkurrencefordele, der kan være ved det”, forklarer Kirsten Aggersborg og uddyber, at det har styrket Guldsmedens position at oplyse både kunder og interessenter om dets bæredygtighedsinitiativer, og at ESG-rapporten i den forbindelse er essentiel at have som grundlag for dette.

En holistisk tankegang
Det fremgår tydeligt af ESG-rapporten, at virksomheden ikke kun anskuer bæredygtighed som et miljømæssigt ansvar, men derimod som en holistisk tankegang, der tager både miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter i betragtning. Denne anskuelse betegner Guldsmeden Hotels som Planet (E), People (S) og Principles (G) med henblik på at skabe et rammeværk, der afspejler deres opfattelse af bæredygtighed og sikrer en holistisk tilgang til arbejdet med ESG.
Kirsten Aggersborg understreger, at det har været værdifuldt for dem at tilpasse ESG-rapporteringen til netop deres virksomhed, så den på bedste vis er i overensstemmelse med deres opfattelse og lettere kan anvendes i deres daglige beslutningstagen.
Hotelgæsternes bidrag til affaldshåndtering
ESG-rapporten har etableret et grundlag for at iværksætte og følge op på nye tiltag. Med henblik på at forbedre hotellernes affaldssortering, har Guldsmeden blandt andet implementeret brugervenlige sorteringsstationer i hotellernes fælles områder, der skal nudge gæsterne til at sortere affaldet og deltage aktivt i bæredygtighedsindsatsen. Selvom hotelkæden længe har arbejdet med at sikre en god affaldshåndtering, stræber de efter at igangsætte nye og innovative initiativer for hele tiden at forbedre sig. Kirsten Aggersborg fortæller stolt, at de efter implementeringen af det nye tiltag, reducerede usorteret affald med 10% på blot en måned.
Et værdifuldt samarbejde
Samtidigt påpeger hun, at samarbejdet med Beierholm Bæredygtighed netop har været med til at skabe grundlaget for at kunne igangsætte tiltag som dette:
”På baggrund af vores samarbejde med Beierholm Bæredygtighed har vi fået skabt nogle gode rutiner for dataindsamling og måling, som har været altafgørende for at kunne følge op på nye bæredygtighedsinitiativer”
Kirsten Aggersborg betegner afslutningsvist samarbejdet med Beierholm Bæredygtighed som professionelt.

ESG-rapport udenom lovkrav
Jesper Holm Madsen, chefkonsulent hos Beierholm Bæredygtighed, fortæller, at Guldsmeden Hotels er et rigtig godt eksempel på, at man som virksomhed kan få stor værdi af at begynde sit bæredygtighedsarbejde og rapportere på det - også selvom man endnu ikke er underlagt lovmæssige krav.
”I samråd med Beierholm Bæredygtig besluttede Guldsmeden Hotels’ sig for at basere deres ESG-rapport på den frivillige standard for SMV’ers bæredygtighedsrapportering (VSME) og indarbejde elementer defineret i lovgivningen for større virksomheder. Efterfølgende har vi tilpasset formatet efter deres behov”
Jesper Holm Madsen understreger, at man som virksomhed ikke behøver at vente på, at de nøjagtige rammer for rapportering er på plads, men at man sagtens kan drage fordel af denne fleksibilitet og samtidig opnå stor værdi af bæredygtighedsarbejdet. Det kan eksempelvis være i form af nye forretningsmuligheder, tiltrækning af kunder eller øget konkurrencekraft.
Udfordring
Arbejdet med bæredygtighed har altid været en naturlig del af Guldsmeden Hotels, men hotelkæden har ikke tidligere dokumenteret deres arbejde med det. Da flere konkurrerende hotelkæder, der er underlagt lovmæssige krav om bæredygtighedsrapportering, begyndte at dokumentere og offentliggøre deres bæredygtighedsarbejde, blev det tydeligt, at der kunne opnås en konkurrencefordel. Uden dokumentation var det vanskeligt for Guldsmeden Hotels at drage fordel af deres allerede eksisterende arbejde med bæredygtighed og ESG.
Løsning
Det er Kirsten Aggersborg, Sustainability and Communications Manager, og Astrid Kolle Østergaard, Sustainable Marketing Strategist, fra Guldsmeden Hotels, der har stået bag udformningen af hotelkædens første ESG-rapport og de kontaktede Beierholm Bæredygtighed, som har rådgivet i forbindelse med udgivelsen. Desuden har Beierholm Bæredygtighed bistået hotelkæden med at afsøge og udvælge IT-platform til udarbejdelse af klimaregnskab, arbejdet med væsentligheds- og interessentanalyser, samt været sparringspartner i forhold til målsætninger og handlinger, som Guldsmeden nu arbejder videre med.
Resultat
Guldsmeden Hotels har nu offentliggjort deres første ESG-rapport på hotelkædens hjemmeside og kan dermed dokumentere deres bæredygtighedsarbejde og opnå den konkurrencemæssige fordel, der er ved det. Samtidigt etablerer Guldsmeden med ESG-rapporten en baseline for transformation og et udgangspunkt for at følge op på de bæredygtighedsinitiativer, Guldsmeden Hotels fremadrettet iværksætter. Se Guldsmeden Hotels ESG-rapport.
Vi kan også hjælpe dig
Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og hvilke muligheder for rådgivning og sparring, vi tilbyder, står vi altid klar til en indledende snak om din situation og dine behov.
Kontakt os og book et møde. Det betaler sig – og det er helt uforpligtende.
Vi glæder os til at møde dig.