Hvornår er det bedste tidspunkt at sælge sin virksomhed?
Timing er vigtig
Som virksomhedsejer har du sikkert gjort dig overvejelser om, hvornår det bedste tidspunkt er, hvis du skal sælge din virksomhed. Svaret er ikke helt så ligetil, men som med de fleste aftaler er timing alt. Det samme gør sig gældende ved salg af en virksomhed.
Salget af en virksomhed er både en personlig og økonomisk beslutning. Derfor er ejerens personlige engagement lige så vigtigt som de økonomiske forhold. Det er afgørende, at ejeren er dedikeret til salget af sin virksomhed for at opnå det bedste resultat. Det rette tidspunkt er når forhold som nedenstående er opfyldt:
- Virksomheden har en attraktiv markedsposition og er et attraktivt købsmål
- Virksomhedens finansielle performance er stærk
- Køberuniverset har appetit på opkøb
- Virksomheden er klar til et salg
- Virksomhedsejeren er personligt klar til at sælge og engageret i salgsprocessen
BLOGGEN
Beierholm Corporate Finance
Daniel Sand
Partner, Beierholm Corporate Finance
Hold dig opdateret med vores M&A-rapport
Specialisterne hos Beierholm Corporate Finance udgiver hvert kvartal en analyse. Find seneste analyse her og bliv klogere på det danske og europæiske marked for køb og salg af virksomheder (M&A).
Det er værd at notere sig, at mange købere, især store og velfinansierede virksomheder, hyppigt får henvendelser fra potentielle sælgere, så det er vigtigt at gøre et godt indtryk fra start. Det betyder, at du skal sikre dig, at din virksomhed har en god, konkret væksthistorie, hvor du redegør for væksten igennem de seneste år. Der er kun én chance for at gøre et godt første indtryk, og du skal derfor være i stand til objektivt at vise potentielle købere nylig vækst. Ved at gøre dette vil du være i stand til at forsvare den pris, du forventer, når din virksomhed kommer på markedet. Generelt er det gunstigt at sælge, når virksomheden er ved at vokse sig stor, men stadig ikke har udnyttet sit fulde potentiale.
Derudover kan et stigende antal uopfordrede tilbud være et godt tegn på, at markedet er gunstigt, og at tidspunktet til at sælge virksomheden er det rette. Dette bør også tages op til overvejelse, når den endelige afgørelse skal træffes. Nedenstående diagram illustrerer de forskellige udviklingsstadier for en virksomhed. Et godt tidspunkt at sælge virksomheden på er typisk i vækstperioden.
Igennem de seneste mange år har vi med vores kvartalsstatistik taget temperaturen på det danske og europæiske M&A-marked. Rapporten analyserer data og funderes i vores ekspertise og erfaring som rådgiver i både danske og udenlandske transaktioner.
Bliv klogere på M&A-markedet i vores kvartalsstatistik, som er udarbejdet af vores specialister hos Beierholm Corporate Finance. Rapporten finder du her.
”2023 tegner til at blive endnu et stærkt M&A-år, om end ikke helt på niveau med rekordåret 2022. Antallet af danske virksomheders opkøb i udlandet er her i tredje kvartal på et rekordhøjt niveau med en stigning på 6% sammenlignet med samme kvartal sidste år, hvilket indikerer en forstærket appetit på internationale opkøb, som en attraktiv vej til at drive vækst. Samtidig er de finansielle køberes appetit tilbage på historiske niveauer efter den indledende opbremsning under COVID- 19-pandemien, og udgør indtil nu 31% af alle købere i 2023.” Partner, Daniel Sand – Beierholm Corporate Finance
Salget af en virksomhed er både en personlig og økonomisk beslutning
Virksomhedsejere vælger at sælge deres virksomheder af forskellige årsager. Det kan være for at opnå en økonomisk gevinst, forfølge andre forretningseventyr, gå på pension eller andet. Uanset hvad, vil beslutningen om at sælge en virksomhed, man har bygget op fra grunden, sandsynligvis være den største – og sværeste – beslutning, man som virksomhedsejer vil komme til at stå overfor. Det behøver dog ikke at være et farvel for altid. Der er flere forskellige muligheder og mange måder at gribe en salgsproces an på. Måske ønsker man at sælge hele sin virksomhed, eller man gør sig overvejelser om kun at frasælge en del af virksomheden. Måske har man en forestilling om at blive i virksomheden som seniorleder eller konsulent, eller det kan være at ens overvejelser går på et generationsskifte.
Tænk over, hvilken model der vil fungere bedst for dig. Det er sandsynligt, at det du beslutter dig for at gøre, vil afspejle dine grunde til at sælge – det være sig at gå på pension, starte et nyt foretagende, bringe en partner ombord eller sprede din formue. Uanset årsagen – og der er sikkert mere end én – skal du tænke grundigt over, hvad du ønsker, at slutresultatet skal være. Hvad er ikke til forhandling, og hvad vil dit ønskescenarie være?
En klar vision vil styrke dit engagement
Før du tager springet, er det ligeledes vigtigt, at du har en plan for fremtiden. Det du beslutter dig for at gøre fremover, vil påvirke det, du gør nu, så du skal være klar over, hvad dit mål og næste skridt skal være. Det at have en klar vision vil styrke dit engagement og sikre, at du vil stå stærkt i en salgsproces – når du kender dit næste træk, er der mindre sandsynlighed for, at du betvivler din endelige beslutning. Og jo mere engageret du er i salgsprocessen, jo bedre bliver resultatet. En klar vision vil styrke dit engagement i salgsprocessen og give dig et solidt fundament for at træffe beslutninger og planlægge handlinger, som underbygger dine mål for fremtiden.
Husk, at du stadig har en virksomhed at drive
Der er meget at overveje, når man beslutter sig for at sælge en virksomhed. Enhver salgsproces kommer med sin del af forhindringer og udfordringer. Måske er det første gang, du handler en virksomhed, hvilket betyder, at du måske ikke er klar over, hvad processen involverer, og hvad der kan gå galt. Det er forståeligt, at nogle virksomhedsejere føler, at de både kan og bør sælge deres egne virksomheder selv. Man kender virksomheden i detaljer og har en fremragende indsigt og viden om sin branche. Det er dog sandsynligt, at du ikke har den nødvendige tid og de ressourcer eller forbindelser, der kræves for at sætte din virksomhed på markedet og identificere de muligheder, der vil resultere i den bedst mulige, strategiske løsning.
Overvej nøje, hvad det kræver, og omfavn det faktum, at du ikke kan bære byrden på egne skuldre. Husk at du stadig vil stå for den daglige drift af din virksomhed, og oveni nu også skal beskæftige dig med processen omkring at gøre din virksomhed klar til salg – en fase, der kan tage flere år. Din virksomhed skal være i den bedst mulige form for at opnå det bedste tilbud.
Et samarbejde med en corporate finance-rådgiver kan være fordelagtigt på mange måder. En god rådgiver vil være i stand til at styre dig væk fra potentielle faldgruber. De vil være i stand til at identificere svaghederne ved en aftale, såvel som faktorer i din egen virksomhed, der kan påvirke salgsprisen. Den gode rådgiver vil have mange års erfaring i at interagere med potentielle købere, stærke forhandlingsevner og adgang til et stort netværk af potentielle købere og investorer.
5 Skarpe til Partner, Daniel Sand – Beierholm Corporate Finance.
Timing er afgørende, da det kan påvirke salgsprisen og resultatet af transaktionen. At sælge på det rigtige tidspunkt, mens virksomheden er i vækstfasen, kan øge værdien og tiltrække flere købere. Samlet set kan timingen for salget af din virksomhed have afgørende indflydelse på den pris, du opnår, og din evne til at forhandle attraktive vilkår.
Når din virksomhed er i vækstfasen, har du allerede bevist at virksomheden kan levere, og samtidig indikerer det, at den har potentiale til at generere højere indtægter og overskud i fremtiden. Så når din virksomhed præsterer godt, har du som sælger mere forhandlingsspillerum. Du kan forhandle bedre betingelser og en højere salgspris, idet potentielle købere oftest vil være mere villige til at imødekomme dine krav for at sikre sig virksomhedens fremtidige indtjeningsevne.
Sælger du på det rette tidspunkt, når virksomheden viser en stærk økonomisk præstation, er du mere tilbøjelig til at opnå en højere salgspris. En succesfuld væksthistorie tiltrækker typisk flere potentielle købere. Dette øger efterspørgslen, hvilket igen kan presse salgsprisen op, da købere højst sandsynligt er villige til at byde mod hinanden for at sikre sig virksomheden.
Det at have en klar vision er afgørende, fordi det fungerer som retningslinje for din beslutning om at sælge. Det hjælper dig med at afklare dine intentioner og forventninger, hvilket er essentielt for at give dig en retning og et formål i salgsprocessen, og i forhold til at forme din strategi og dine forventninger til resultatet.
Selvom du kender din virksomhed indgående, vil processen med at sælge være udfordrende og involvere en række komplekse opgaver. En professionel rådgiver kan hjælpe med at sikre, at salgsprocessen forløber effektivt og til din fordel. Kort sagt, en ekstern rådgiver vil arbejde for at optimere resultatet af salget og minimere risikoen, hvilket gør det til en klog investering, når du ønsker at sælge din virksomhed.
Beierholm Corporate Finance
Hos Beierholm Corporate Finance forstår vi de udfordringer og spændende muligheder, som små og mellemstore virksomheder står overfor. Vi har prøvet det meste før. Fra gazellevirksomheder, over etablerede virksomheder, der vil erobre nye markeder eller konsolidere deres position – til virksomhedsejere, der overvejer salg eller står over for et generationsskifte.
Vi kender strategierne, der leder uden om faldgruberne. Spørgsmålene, der skaber resultater ved forhandlingsbordet. Og indsigterne, der leder til det rette match for dig og din virksomhed.
Her er du i trygge hænder, når du skal træffe store beslutninger.
Vil du vide mere?
Vil du vide mere om, hvordan vi kan hjælpe dig og hvilke muligheder for rådgivning og sparring, vi tilbyder, står vi altid klar til en indledende snak om din situation og dine behov.
Kontakt os, så vi sammen kan drøfte markedet for transaktioner inden for din branche generelt og mulighederne for din virksomhed specifikt
Læs også