Digital bogføring pr. 01.01.25

Erhvervsstyrelsen har de seneste uger udsendt breve til omkring 300.000 virksomheder med overskriften ”Er I klar til digital bogføring?”. Brevet er alene en påmindelse og indeholder ingen nye eller ændrede krav.

Bogføringsloven giver følgende tre muligheder for at overholde kravene:

  1. Brug et registreret bogføringssystem (=standardsystem), dvs. et system, som står på Erhvervsstyrelsens liste med alle registrerede bogføringssystemer. Listen indeholder ca. 80 bogføringssystemer, som alle opfylder bogføringslovens systemkrav. Virksomheden har således selv intet ansvar for bogføringssystemet, men alene korrekt og rettidig brug af systemet. 
     
  2. Brug et ikke-registreret bogføringssystem (=specialtilpasset system). Disse systemer er ikke forhåndsgodkendte, og det er derfor virksomhedens eget ansvar, at det lever op til kravene i bogføringsloven. Uanset om Erhvervsstyrelsens tjekliste ser omfattende og teknisk ud, kan de fleste komme hurtigt på plads. 
     
  3. Brug en ekstern part (bogholder) til at varetage bogføringen. Den eksterne bogholder har i så fald ansvaret for at leve op til bogføringslovens krav. Kontakt Beierholm Outsourcing, hvis dette lyder interessant.

Virksomheder, som bogfører manuelt - f.eks. i Excel - kan ikke fortsætte med dette i 2025, men skal vælge en af de tre nævnte muligheder for at overholde bogføringsloven.

Personlige virksomheder skal ikke overholde kravet om digital bogføring i 2025. Fristen er ikke endeligt fastlagt endnu, men det er tidligst pr. 01.01.26.

Se yderligere information om bogføringsloven på Beierholms hjemmeside.

Afslutning

Har du spørgsmål til ovenstående, er du meget velkommen til at kontakte din daglige revisor for en nærmere drøftelse herom.