Husk at registrere visse brugere af firmabiler
Danmarks mange håndværkere og erhvervsvirksomheder, hvor køretøjer er en del af den daglige drift, kan ånde lettet op. Reglerne om registrering af sekundære brugere af virksomhedernes gulplade-biler, lastbiler, busser og traktorer er rullet tilbage. Det gælder dog ikke for alle.
Baggrund for sagen
Reglerne, som kun lige nåede at træde i kraft, før de blev rullet tilbage, betød, at virksomhedernes ansatte kom til at hæfte solidarisk for de periodiske afgifter på køretøjerne f.eks. i tilfælde af virksomhedens konkurs. Det skabte så megen røre på både arbejdsgiver- og arbejdstager-siden, at Skatteministeriet bøjede sig og ændrede dette. Ændringen gælder dog ikke for alle.
De skal stadig registreres
Som det hidtil har været tilfældet, skal ansatte, der beskattes af fri bil, fortsat være registreret som brugere af virksomhedens køretøjer. Det gælder lige meget, om der er tale om køretøjer på hvide eller gule nummerplader. Det gælder også uanset, om det formelt er arbejdsgiver eller et leasingselskab, der ejer køretøjet. Det betyder, at sådan beskattede medarbejdere fortsat hæfter solidarisk for de køretøjer, de må bruge privat.
Registreringen
Registreringen kan ifølge Motorstyrelsen ske gebyrfrit frem til udgangen af 2024. Herefter vil der blive pålagt et gebyr i forbindelse med registreringen. Selve registreringsprocessen er beskrevet i denne vejledning fra Motorstyrelsen.
For leasede firmabiler skal ikke kun den pågældende medarbejder, men også arbejdsgiveren brugerregistreres. Leasingselskabet har registreringspligten, men har kun mulighed for at gøre dette, hvis de modtager de nødvendige oplysninger fra leasingtager.
Ansatte, der får stillet et køretøj til rådighed af autoværkstedet, mens deres firmabil er til reparation på det pågældende værksted, skal dog ikke registreres som brugere af køretøjet uanset låneperiodens længde.
De virksomheder, der allerede har indsendt brugerregistreringer, bør kontakte Motorstyrelsen og give besked om, hvor mange af disse, der fortsat skal være registrerede brugere.
Pas på med privat anvendelse
Virksomheder og ansatte bør i forlængelse af dette genopfriske reglerne for, hvad der regnes som privat brug af virksomhedens køretøjer. For hvis ansatte fanges i at bruge køretøjer privat, kan konsekvensen være pålæg om beskatning af fri bil – og så kører møllen.
Grundlæggende er kørsel til en ansats privatadresse, kørsel med ikke-ansatte og kørsel til privat formål, såsom flytning af svigermors sofa i kategorien for kørsel, som ikke er tilladt.
Køretøjer, der helt er fritaget for registreringsafgift, f.eks. mandskabsvogne og store lastbiler m.fl. vil aldrig lovligt kunne tilkøbes lejlighedsvis ”privat” anvendelse. Almindelige gulpladebiler under fire ton kan komme ind under regler for kørsel til skiftende arbejdssteder og kørsel under vagtordninger, og lukkede kassevogne uden sideruder bagi kan ombygges til at være ”specialindrettede”, sådan at det pludselig bliver helt gratis at køre hjem/arbejde og foretage for 1.000 kilometers svinkeærinder om året.
Svinkeærinder er her defineret som kørsel til indkøb samt aflevering/opsamling af egne børn, hvis den ansatte alligevel er ude i erhvervsmæssigt ærinde.
Vi kan hjælpe
Vi glæder os over, at reglerne for langt de fleste nu er ophævet igen. Der er intet krav om registrering af ansatte, der ikke bliver beskattet af frit køretøj til rådighed – dermed heller ingen solidarisk hæftelse for de ansatte.
Hvis du vil vide mere om lovlig anvendelse af virksomhedens køretøjer, så kontakt din daglige revisor eller Beierholms skatteafdeling.