Hvornår er det bedste tidspunkt at sælge sin virksomhed?

At opnå den rigtige timing

Det anbefales, at du starter salgsprocessen i god tid inden, du ønsker at forlade din virksomhed helt eller delvist, gerne helt op til 2-3 år før. I de fleste tilfælde vil det give dig tilstrækkelig tid til både salgsmodning, at forberede salget af din virksomhed og afslutte overgangsperioden med den endelig køber. Perioden vil naturligvis variere afhængigt af dine egne forudsætninger, din virksomheds præstation og status på markedet for fusioner og opkøb. Selve salgsprocessen tager typisk 6-9 måneder.

Der er især to forhold, der er afgørende for, hvornår det er det bedste tidspunkt at sælge en virksomhed:

  • Er virksomheden klar til at blive solgt, eller kan der skabes yderligere værdi forud for et salg
  • Er markedet optimalt for en salgsproces?

Når det er sagt, har enhver virksomhed sit ’Guldlok-øjeblik’. Det er typisk, når du som virksomhedsejer er klar til at sælge, og din virksomhed klarer sig godt; økonomien er på vej opad, salget boomer, teamet er stærkt og efterspørgslen stor. Naturligvis kan det være svært at give slip, når det hele kører optimalt, men det er præcis disse afstemte faktorer, der gør det til det bedste tidspunkt at sælge.

At gøre et godt indtryk

Mange købere, især store og velfinansierede virksomheder, bliver oversvømmet med tilbud fra potentielle sælgere, så det er vigtigt at gøre et godt indtryk fra start. Det betyder, at du skal sikre dig, at din virksomhed har en god, konkret væksthistorie, hvor du redegør for de relativt store væksttendenser igennem de seneste år.

Husk, at hvad der definerer en 'stor væksttrend' vil variere fra branche til branche. Hvad der dog aldrig varierer, er det faktum, at vækst er en nøglekomponent, købere vil kigge efter. Du skal være i stand til objektivt at vise potentielle købere nylig vækst. Ved at gøre dette vil du være i stand til at forsvare den pris, du forventer, når din virksomhed kommer på markedet.

En profitabel virksomhed med høj vækst er som udgangspunkt nemmere at sælge end en virksomhed med lav vækst og lave marginer. Det er bedre at imponere købere med en historik med vækst i omsætning og overskud end at starte på bagkant med at skulle forklare køberne, hvorfor tingene vil vende fremover. En virksomhed er mere attraktiv som opkøbsmulighed, når den stadig er på en opadgående vækstkurve. Et godt tidspunkt at sælge sin virksomhed er i vækstperioden.

 

Beierholm_vaerdiansaettelse.jpg

Alternativet – at sælge en virksomhed med lav eller negativ vækst – er et sværere salg. Det er ikke en umulig bedrift, men sandsynligvis vil det tiltrække en meget lavere værdiansættelse. Derfor, hvis du ønsker at få det bedst mulige resultat, er det en god idé at time salget med virksomhedens væksthistorie i tankerne.

Hvornår er en virksomhed mest attraktiv

Efterhånden som din virksomhed vokser, bliver den ikke kun mere værdifuld i kraft af dens voksende pengestrømme. Din virksomhed vil også være et yderligere attraktiv, hvis den har opnået en kritisk masse. 

En virksomhed, der har opnået en kritisk masse, er attraktiv for købere af en række årsager. Det er mere sandsynligt, at den har en bred kundebase og et stærkere navn. Efterhånden som din virksomhed vokser, vil den sandsynligvis også være mindre sårbar over for offensive tiltag fra konkurrenter og ligeledes være i stand til at tiltrække medarbejdere af højere kvalitet, især på ledelsesniveau. Ligesom gode økonomiske resultater, vil disse elementer hjælpe din virksomhed med at gøre et godt indtryk hos potentielle købere.

Hold øje med markedet

Selvom virksomhedens resultater er meget vigtige, kan ændringer i markedet også påvirke salgsværdien af din virksomhed. Hvis din virksomheds branche blomstrer, er det et godt tidspunkt at sælge virksomheden og bevæge sig videre til andre projekter.

En værdiansættelsesboble kan for eksempel være meget fordelagtig. Hvis der er en boble i din sektor – hvilket betyder, at prisen på aktiver overstiger deres indre værdi – er det værd at overveje at sælge, selvom det ikke oprindeligt var på dagsordenen, da det sandsynligvis vil være der, din virksomhed vil nå den højeste værdi. 

En anden faktor at være opmærksom på er temperaturen på markedet for fusioner og opkøb. Hvis markedet er stærkt, vil det være lettere at sælge din virksomhed, og der er en god chance for, at din virksomhed får en højere værdiansættelse. Hvis du får et stigende antal uopfordrede tilbud, kan det også være et godt tegn på, at markedet er gunstigt, og at det er det rigtige tidspunkt at sælge. Det kan føles kontraintuitivt at sælge, når det går godt, men det er netop der, det er det rigtige tidspunkt at sælge. De fleste købere søger en virksomhed med potentiale og vækst, så du vil opleve større interesse og sandsynligvis være i stand til at realisere en mere attraktiv transaktion.

Tidslinjen for et salg

Det bedste tidspunkt at sælge din virksomhed på afhænger også af varigheden af salgsprocessen. At sælge en virksomhed er en lang og kompleks proces. At forberede din virksomhed kan tage flere år, afhængigt af hvilke ændringer der skal laves, hvorimod udførelsesfasen i gennemsnit tager mellem seks og ni måneder.

Når du skal time salget af din virksomhed, er det en god idé at have denne tidslinje i tankerne. Dette er især relevant, hvis du sælger din virksomhed for at gå på pension. De fleste købere vil ønske, at du forbliver tilgængelig efter salget i en overgangsperiode, dog almindeligvis i en rådgivende funktion. At tage denne periode i betragtning vil også give dig en bedre idé om, hvornår du skal sælge.

Timing er et vigtigt element i forhold til prissætningen af din virksomhed og noget, du absolut ønsker at ramme rigtigt, så du kan trække mest mulig værdi ud af handlen. For mere information om, hvornår det er gunstigt at sælge, kan du overveje at kontakte en Corporate Finance-rådgiver.

Kontakt Beierholm Corporate Finance

Kontakt os - vi hjælper gerne.

Her kan du skrive en kort besked til os som indledning til mødet.