Sådan skal du indberette medarbejderaktier

Årlig indberetning

Arbejdsgivere, der aflønner deres medarbejdere med aktieløn, eller selskaber, der har tilbagekøbt egne aktier, skal hvert år indsende oplysninger til Skattestyrelsen om medarbejdernes erhvervelse af aktier.

Indberetningen sker til Skattestyrelsens aktiemodul - eKapital. Indberetningsfristen er 20. januar 2025 og nærmer sig derfor.

Hvad skal indberettes?

Indberetningspligten gælder uanset om medarbejderne har modtaget aktierne gratis eller om medarbejderne har udnyttet en købe- eller tegningsret, som de har modtaget fra arbejdsgiveren.

Indberetningspligten gælder for alle danske selskaber. Det er uden betydning, om aktierne er børsnoterede eller ej, eller om aktierne kommer fra udenlandske koncernforbundne selskaber. Den gælder også, hvis selskabet har medarbejdere, der ikke er bosat i Danmark.

eKapital - medarbejderaktier

Arbejdsgiverselskabet har en indberetningspligtforpligtelse i tilfælde, hvor en medarbejder i løbet af 2024

  • har fået aktier/anparter
  • har købt aktier/anparter med rabat
  • har udnyttet tegningsretter eller køberetter til aktier/anparter

i det selskab, hvor medarbejderen er ansat eller et koncernforbundet selskab.

eKapital – tilbagekøb af egne aktier

Et selskab har desuden indberetningspligt, hvis det i 2024 har tilbagekøbt egne aktier, og Skattestyrelsen har givet tilladelse til, at transaktion behandles efter reglerne om aktieavance.  

eIndkomst - medarbejderaktier

Arbejdsgiverselskabet skal desuden indberette til Skattestyrelsens lønsystem - eIndkomst - i tilfælde, hvor en medarbejder i løbet af 2024

  • har indgået en aftale om tildeling af købe- eller tegningsretter med arbejdsgiverselskabet

eller hvor en medarbejder i løbet af 2024

  • har udnyttet købe- eller tegningsretter
  • har fået aktier/anparter
  • har købt aktier/anparter med rabat

medmindre ordningen er omfattet af ligningslovens § 7P.

Indberetning til eIndkomst skal indberettes i den måned, hvor transaktionen har fundet sted, hhv. aftalen er indgået, og bør derfor ske løbende.

Det anbefales dog at kontrollere, at alle indberetninger er foretaget i løbet af året og få samlet op og indberettet inden medio februar. I så fald vil oplysningerne komme med på medarbejdernes årsopgørelser for 2024, når disse frigives i marts.

Beierholm-tjek-din-skat.jpg

Vi kan hjælpe

Det kan som virksomhed være vanskeligt at vurdere, hvilke forpligtelser, der gælder. Det er samtidig vores erfaring, at selve processen og dokumentationskravene kan være meget omfattende.

Har jeres virksomhed brug for assistance med indberetning til eKapital eller eIndkomst, så kontakt din daglige revisor eller Beierholms skatteafdeling.