De 5 bedste råd, hvis du overvejer salg af en virksomhed
Sørg for at være afklaret
Virksomhedsejere vælger at sælge deres virksomheder af forskellige årsager. Det kan være for at opnå en økonomisk gevinst, forfølge andre forretningseventyr, gå på pension eller andet. Uanset hvad vil beslutningen om at sælge en virksomhed, man har bygget op fra grunden, sandsynligvis være den største – og sværeste – beslutning, man som virksomhedsejer vil komme til at stå overfor. Det behøver dog ikke at være et farvel for altid. Der er flere forskellige muligheder og mange måder at gribe en salgsproces an på. Måske ønsker man at sælge hele sin virksomhed, eller man gør sig overvejelser om kun at frasælge en del af virksomheden. Måske har man en forestilling om at blive i virksomheden som seniorleder eller konsulent, eller det kan være at ens overvejelser går på et generationsskifte, som involverer et eller flere familiemedlemmer.
Tænk over, hvilken model der vil fungere bedst for dig. Det er sandsynligt, at det, du beslutter dig for at gøre, vil afspejle dine grunde til at sælge – det være sig at gå på pension, starte et nyt foretagende, bringe en partner ombord eller sprede din formue. Uanset årsagen – og der er sikkert mere end én – skal du tænke grundigt over, hvad du ønsker, at slutresultatet skal være. Hvad er ikke til forhandling, og hvad vil dit ønskescenarie være?
En klar vision er altafgørende
Før du tager springet, er det ligeledes vigtigt, at du har en plan for fremtiden. Det, du beslutter dig for at gøre fremover, vil påvirke det, du gør nu, så du skal være klar over, hvad dit mål og næste skridt skal være. Det at have en klar vision vil styrke dit engagement og sikre, at du vil stå stærkt i en salgsproces – når du kender dit næste træk, er der mindre sandsynlighed for, at du betvivler din endelige beslutning. Og jo mere engageret du er i salgsprocessen, jo bedre bliver resultatet. Der er meget at overveje, og derfor er det godt at have tiden på sin side.
Timing er alt
Som virksomhedsejer har du sikkert gjort dig overvejelser om, hvornår det bedste tidspunkt er, hvis du skal sælge din virksomhed. Svaret er ikke helt så ligetil, men som med de fleste aftaler er timing alt. Det samme gør sig gældende ved salg af en virksomhed. Der er især to forhold, der er afgørende for, hvornår det er det bedste tidspunkt at sælge en virksomhed:
- Er virksomheden klar til at blive solgt, eller kan der skabes yderligere værdi forud for et salg?
- Er markedet optimalt for en salgsproces?
At sikre den rigtige timing kan betyde forskellen mellem at opnå den rette pris for din virksomhed, og at transaktionen ikke bliver gennemført. Selvom ingen kan forudsige fremtiden og ændringer i markedet, er der ting, du kan gøre for at sikre, at din virksomhed står stærkt og befinder sig i den bedst mulige position på salgstidspunktet.
Det betyder, at salgsmodning er vigtig, og at der skal afsættes god tid til planlægning og overvejelser iht. strategi, strukturering af aktiviteter og at få et klart overblik over økonomien i virksomheden. Måske skal du overveje et frasalg af none-core aktiviteter, muligheden for at investere yderligere i at promovere virksomhedens brand eller andre nødvendig tiltag.
Du har kun én chance for at gøre et godt indtryk, så det er vigtigt, at du har styr på det hele. Det kan kræve meget tid og energi, men i sidste ende vil det sikre, at du ikke bliver fanget på det forkerte ben, hvis der pludselige sker markedsændringer, og at du opnår det bedst mulige salgsresultat.
At vide, hvornår man skal bringe hjælp ind udefra
Der er meget at overveje, når man beslutter sig for at sælge en virksomhed, og hver salgsproces kommer med sin del af forhindringer og udfordringer. Sandsynligvis er det første gang, du handler en virksomhed, hvilket betyder, at du måske ikke er klar over, hvad processen involverer, og hvad der kan gå galt. Det er forståeligt, at nogle virksomhedsejere føler, at de både kan og bør sælge deres egne virksomheder selv. Man kender virksomheden i detaljer og har en fremragende indsigt og viden om sin branche. Det er dog sandsynligt, at du ikke har den nødvendige tid og ressourcer eller de forbindelser og den ekspertise, der kræves for at sætte din virksomhed på markedet og identificere de muligheder, der vil resultere i den bedst mulige, strategiske løsning.
Et samarbejde med en corporate finance-rådgiver kan være fordelagtigt på mange måder. For det første kan professionelle rådgivere hjælpe med at styre dig væk fra potentielle faldgruber. Der er meget at overveje, når man skal sælge en virksomhed, og svarene er ikke altid entydige. En god rådgiver vil være i stand til at få øje på eventuelle røde flag. De vil være i stand til at identificere svaghederne ved en aftale, såvel som alt i din egen virksomhed, der kan påvirke salgsprisen.
Dertil vil en corporate finance-rådgiver, der er specialiseret i at forberede virksomheder til salg, have den bedste adgang til de mest attraktive købere og erfaring i at interagere med potentielle købere og forhandle på dine vegne. Rådgiveren ved ligeledes, hvordan der skal navigeres ved eventuelle bump i processen, og hvordan forventningerne fra alle involverede parter bedst indfries.
Husk, at du stadig har en virksomhed at drive
At sælge sin virksomhed er ikke en proces, der skal tages let på. Der skal hele tiden træffes utallige beslutninger. Overvej nøje, hvad det kræver, og omfavn det faktum, at du ikke kan bære byrden på egne skuldre. En corporate finance-rådgiver kan hjælpe med at fjerne noget af presset. Husk, at du stadig vil stå for den daglige drift af din virksomhed og oveni nu også skal beskæftige dig med processen med at gøre din virksomhed klar til salg – en fase, der kan tage flere år. Din virksomhed skal være i den bedst mulige form for at opnå det bedste tilbud og herved det mest fordelagtige resultat, så du ønsker ikke også at blive distraheret af salgsprocessen. En corporate finance-rådgiver vil administrere transaktionen for dig fra ende til anden, så du kan fortsætte med at fokusere og gøre det, du er bedst til, netop at drive din virksomhed.
At sælge en virksomhed er en spændende og kompleks proces, og det kan være yderst værdifuldt at have en ekspert med på råd. Med et betroet team af rådgivere kan du fortsætte arbejdet med at optimere og lede din virksomhed, samtidig med at du drager fordel af deres indsigt og ekspertise inden for området.