Gazellevirksomheder ser muligheder og er omstillingsparate
I Danmark er der ca. 450.000 registrerede virksomheder og af dem er ca. 300.000 anparts- eller aktieselskaber. Årets gazelleliste tæller 2.781 virksomheder. Det er rekord, men trods det fortsat en relativt lille og eksklusiv klub – og dog med stor forskellighed. De er kommet af vidt forskellige veje, fra hver deres udgangspunkt og med hver deres formål.
Fællestræk i gazelleflokken
Men de har nogle fællestræk, som har bragt dem ind i årets gazelleflok. De er først og fremmest dygtige, og har både mod og vilje. Men årets gazeller lader også til at have en særligt veludviklet evne til at se muligheder og være omstillingsparate.
Det er værdifulde evner i en tid, hvor vi konstant skal forberede os på det uforudsigelige. Krig, kriser, pandemi, pres på forsyningskæder, stigende inflation og stigende renter er blot noget af det, danske vækstvirksomheder har måtte navigere i de senere år.
Hos Beierholm er vi sparringspartner for mere end 50.000 mindre og mellemstore danske virksomheder. I år er 255 af dem en del af gazelleflokken. En af dem er Krebs A/S, som i Region Nordjylland gik hele vejen og blev gazellevinder.
Krebs A/S har netop formået at gribe muligheder i omverdenen og tilpasse sig hurtigt. En pludselig mangel på russisk gas og stigende investering i den grønne omstilling har skubbet til væksten i virksomheden, der laver varmepumpeanlæg og energianlæg.
Vi springer med gazellerne
Som gazellepartner, og som Danmarks foretrukne revisions- og rådgivningsvirksomhed for mindre og mellemstore virksomheder, kender vi udfordringerne i danske vækstvirksomheder, og vi står klar med økonomisk og strategisk sparring, der skaber tryghed for, at din virksomhed er på rette vej mod det næste spring.
Skab tillid, skab en stærk kultur og vær vågen
Selv fremhæver Krebs A/S tre ting, der har været afgørende for virksomhedens succes. De kan i grove træk oversættes til følgende tre råd: Skab tillid, skab en stærk kultur og vær vågen.
”Vi er først og fremmest lykkedes, fordi vi kender markedet og fordi vi har et stort netværk, der har tillid til os. Det er i virkeligheden ret enkelt, men det er et solidt fundament og grundlaget for vores forretning. Vores kompetencer har skabt tillid til os. Det giver os et afsæt, som gør os i stand til at rykke på nye områder, indleder Morten Krebs, stifter Krebs A/S og fortsætter.
”Noget andet der er helt afgørende for vores succes er, at vi har samlet et hold, der kan lide at arbejde sammen. Vi er gode til at løfte i flok. Vi rekrutterer ikke kun efter kompetencer, men også kultur. Vores ansatte skal passe ind i vores hus. Det er ikke nok at være fagligt dygtig. De menneskelige kvalifikationer skal også passe til vores kultur.”
Det tredje parametre, Krebs A/S har leveret stærkt på, taler ind i netop de fællestræk, mange gazellevirksomheder vinder på i denne tid. Evnen til at se muligheder i udfordringer og være hurtig til at omstille sig.
”Vi er energientreprenører og vi leverer det, der til enhver tid er forespørgsel på. Når markedet påvirkes af omstændighederne i omverdenen, så må vi tilpasse os herefter. Agilitet, men også forberedelse, er afgørende for os. Den grønne omstilling har været længe undervejs, så her har vi gjort os relevante i forhold til grønnere el, varmepumper osv. Blandt andet derfor var vi også i stand til at rykke hurtigt, da verden omkring os pludselig ændrede sig og udløste en gaskrise. Vi er ikke større, end at vi er tilpas agile og kan tage hurtige beslutninger. Det har været meget vigtig for vores vækst, at vi er lille og vågen”, forklarer Morten Krebs.
Foretrækker en kontrolleret vækst
I dag er Krebs A/S 30 ansatte og spørgsmålet er nu, hvordan vækststrategien skal se ud i fremtiden og hvilke nye udfordringer, der er i vente.
”Vores største udfordring har ikke ændret sig. Det er stadig at rekruttere de rette personer, så vi styrker vores team. De store udsving i leveringssituationen og de voldsomme prisstigninger, er stilnet af og lader til at have stabiliseret sig. Men vi har lært, at situationen hurtigt kan ændre sig, og vi følger selvfølgelig udviklingen tæt. Vi forsøger hele tiden at forberede og forbedre os, Aktuelt kigger vi blandt andet på, hvordan vi kan håndtere salgs- og leveringsbetingelser, så vi har forskellige muligheder, hvis verden omkring ændrer sig på ny”, siger Morten Krebs.
Krebs A/S har som de øvrige vækstvirksomheder, der har opnået en gazelle eller måske endda flere, bevist, at de er på rette vej og kan et eller andet, der efterspørges ude i verden. Men hvad nu – hvad er næste skridt?
”Som vækstvirksomhed skal du spørge dig selv, hvor meget vækst, du ønsker, og i hvilket tempo. Det er et fokuspunkt hos os lige nu. Skal vi stabilisere os og fastholde en god forretning, hvor vi er nu eller skal vi fortsætte væksten. Selvfølgelig skal vi forsøge at holde momentum, men det er ikke sikkert, at vi skal vækste i samme omfang. Der kommer også omkostninger til undervejs og væksten skal ikke ske på bekostning af bundlinjen. Vi skal have en kontrolleret vækst”, siger Morten og runder af.
”Vi har en slank organisation, og som vi har organiseret os i forhold til størrelse og ejerkredssammensætning, er vi i stand til at agere hurtigt. Vi har kort til beslutningerne og det skal vi holde fast i, så vi også fremover formår at være omstillingsparate og gribe de muligheder, der opstår.”